1. Tujuan Penulisan:
- Untuk kegunaan kelompok istana seperti raja dan bangsawan.
- Merakamkan kebesaran negara kota Melaka
- Menggambarkan ketinggian martabat kerajaan Melaka
- Mengagungkan kegemilangan pemerintahan kerajaan Melaka
2. Corak Penceritaan:
- Mengandungi dua corak peristiwa iaitu peristiwa sebenar/fakta sejarah, dan peristiwa fantasi, dongeng, mitos/bukan fakta sejarah.
- Kisah bercampur aduk antara fakta sejarah dan bukan sejarah.
- Sifat sastera dilihat dari segi penggunaan bahasa dan teknik penulisan yang memasukkan unsur puisi seperti syair dan pantun.
- Selain itu sifat sastera dapat dilihat dengan adanya penggunaan dialog-dialog.
3. Kisah Negara Kota Melaka
Menitikberatkan peristiwa-peristiwa yang mengagungkan keturunan raja dengan mengaitkan dengan unsur ajaib.
- Keturunan raja dikaitkan berasal dari keturunan raja agung dan hebat iaitu keturunan Iskandar Zulkarnain, Raja dari Mukaduniah yang terkenal hebat, berani dan mempunyai sifat kepahlawanan.
- Gambaran pemerintahan penuh kebaikan seperti adil, gagah, perkasa, berani dan berdaulat. Contohnya kemakmuran Melaka dikaitkan dengan peribadi baik sultan pemerintah seperti Sultan Mansur Syah dan Sultan Alau'dDin Riayat Syah.
- gambaran adat-istiadat dan larangan- larangan seperti mementingkan protokol dan adat-istiadat seperti adat mengadap raja, adat mengarak sejadah, adat pertabalan dan sebagainya.
- larangan memakai kain berwarna kuning, larangan memakai emas, keris tertentu dan sebagainya.
- Larangan bertujuan bertujuan mengekalkan status quo, kehebatan dan keistimewaan raja.
Membanggakan kejayaan Melaka mengatasi negara lain seperti dalam hubungan Melaka dengan China, Melaka- Pasai dan lain-Iain .
4. Dari Segi Pertarikhan:
- Sulalatus Salatin tidak mementingkan catatan tarikh berlaku peristiwa-peristiwa terutama peristiwa sejarah sebenar.Pertabalan raja, kelahiran, kemangkatan, hubungan diplomatik tidak disertai tarikh. Jika ada tarikh pun, tidak bertepatan dengan kenyataan sejarah sebenar.
- Peristiwa sejarah diceritakan seperti laporan.
- Pengisahan berpusat kepada satu keturunan dan tumpuan diberikan kepada keturunan raja Melaka.
- Sultan Muhammad Syah diwariskan kepada keturunannya dari sebelah 'ayah' iaitu Sultan Muzaffar Syah,Sultan Mansur Syah, Sultan Alau'd-Din Riayat Syah, dan Sultan Mahmud Syah.
- Mementingkan gambaran kebesaran dan kemasyhuran raja memerintah.
- Menyanjung kedaulatan dan kekuatan sesebuah negara-kota dengan cerita dikaitkan dengan kisah-kisah ajaib,dongeng, mitos, legenda dan fantasi.
- Mengagungkan negara-kota dan kehebatan pemerintahan raja-raja dan ketokohan pembesar negeri.
- Memasukkan kisah yang benar-benar berlaku (fakta sejarah sebenar) misalnya sejarah tentang kewujudan empayar Melaka dan rantau jajahan takluknya, hubungan diplomatik Melaka dengan Siam, China,dan Pasai.
- Menceritakan tentang kedatangan Islam ke Melaka dan Pasai
6 Watak-watak yang terdapat dalam Sulalatus Salatin terdiri dari watak-watak dari kalangan
- Manusia seperti golongan istana (raja dan kerabat) pembesar-pembesar negeri, bangsawan, rakyat jelata, hamba, golongan Arab, India-Muslim dan lain- lain.
- Watak bukan manusia seperti seperti lembu putih, semut besar, pelanduk putih, anjing perburuan, cacing gelang-gelang; orang-orang halus seperti hantu,dan Puteri Gunung Ledang.
7 Struktur isi cerita Sulalatus Salatin menepati ciri-ciri yang biasa ditemui dalam karya corak sastera sejarah yang terbahagi kepada 3 bahagian iaitu bahagian awal yang meliputi pengasasan negeri, bahagian kedua yang berkaitan dengan kegemilangan danian ketiga yang meliputi bahagian kemerosotan negeri.
Bahagian awal mengisahkan peristiwa penubuhan kerajaan negara kota yang meliputi
- asal-usul keturunan raja- raja
- kisah pembukaan negara kota
- kemasukan Islam
Bahagian Kegemilangan: meliputi
- Kisah pemerintahan raja-raja pemerintah negara kota.
- Menonjolkan kebesaran, kejayaan, kehebatan pemerintahan.
- Peranan negara kota dari segi politik, kebudayaan,perdagangan, pusat penyebaran Islam dan lain-lain.
Sulalatus Salatin menggambarkan juga peranan Melaka sebagai pusat pelabuhan terbesar di rantau ini. termasuk peranan Melaka sebagai pusat penyebaran dan pengembangan agama Islam serta Melaka sebagai pusat pengumpulan khazanah hasil-hasil kesusasteraan Islam terpenting.
Bahagian Kemerosotan: meliputi kisah-kisah
- kekejaman dan kezaliman raja yangmemerintah.
- Berlaku perpecahan di kalangan pembesar.
- Fitnah, amalan rasuah, pilih kasih,ketidakadilan dan sebagainya berleluasa dalam kalangan rakyat dan pemerintah.
- Kerajaan lemah senang ditakluki musuh.
Sulalatus Salatin menceritakan kekejaman dan kezaliman Sultan Mahmud Syah yang menggguna kuasa dan kedudukannya untuk kepentingan diri, dan kepuasan seks. Sultan Mahmud Syah mengabaikan rakyat, melakukan ketidakadilan, terkait dengan amalan rasuah dan pilih kasih.
Digambarkan juga pada bahagian kemerosotan ini pentadbiran menjadi lemah dan kucar-kacir, serta pertahanan negara kota yang lemah.Portugis menyerang dengan mudah dapat mengalahkan dan menawan Melaka.
UNSUR SASTERA DALAM SULALATUS SALATIN
Sastera bermaksud hasil seni sama ada berbentuk prosa mahupun puisi. Oleh itu, segala bentuk karangan sama ada hikayat, puisi, buku, serta risalah yang dianggap fenomena sastera dapat dikatakan sebagai hasil-hasil kesusasteraan. Antara unsur-unsur sastera yang terkandung dalam karya ini ialah:
Contoh
pertama yang jelas dilihat adalah mengenai pengarang dan tarikh penulisan teks Sulalatus Salatin itu sendiri. Sulalatus Salatin adalah karya yang ditulis oleh
Tun Muhammad atau nama timang-timangannya Tun Sri Lanang dan bergelar Bendahara
Paduka Raja.
Mukadimah
yang terdapat pada halaman dua dan tiga antara lain mencatatkan:
"Bahawa
beta minta diperbuatkan hikayat pada Bendahara peri persetua dan peri petuturan
raja-raja Melayu dengan istiadatnya sekali; supaya diketahui oleh segala anak
cucu kita yang kemudian daripada kita, diingatkannya oleh mereka itu; syahadan
beroleh faedahlah ia daripadanya."
(Halaman: 3)
Tarikh
Sulalatus
Salatin ditulis
adalah pada 'seribu dua puluh satu tahun, kepada tahun Dal, pada dua belas hari bulan Rabiulawal, kepada
hari Khamis, waktu 'alduha..., Tarikh itu bersamaan 13 Mei 1612.
Perkara lain yang memperlihatkan adanya
sifat sastera dalam teks Sulalatus
Salatin adalah
dari segi gaya bahasa dan teknik penulisannya.
Contoh yang jelas dalam teks ini ialah penggunaan bahasa berirama sama ada pantun
mahupun syair. Salah satu syair yang terdapat dalam teks ini ialah:
Cau Panden anak Bubunnya,
Hendak
menyerang ke Melaka;
Ada
cincin berisi bunga,
Bunga
berladung air mata.
(Halaman: 96)
Unsur-unsur puisi ini adalah untuk menggambarkan sesuatu peristiwa. Selain itu dapat mengindahkan bahasa supaya kelihatan lebih seni dan menarik.
Teknik penceritaan Sulalatus Salatin memperlihatkan adanya unsur
sastera kerana terdapatnya penyelitan dialog oleh pengarang. Dialog dan
aksi-aksi antara seseorang watak dengan watak yang lain adalah ciri-ciri sastera menyimpang daripada tulisan-tulisan
atau buku-buku sejarah yang lebih mengutamakan fakta atau penulisan secara langsung. Contohnya
dialog antara Demang Lebar Daun dengan Seri Teri Buana:
Maka sembah Demang Lebar Daun,
"Daulat tuanku, mengapa tuanku berlindung titah lagi? Kerana sembah patik
ke bawah duli Yang Maha Mulia telah putus, tiada hamba Melayu itu dapat
menyalahi kehendak tuannya." Maka titah baginda, "Adalah hamba
mendengar khabar paman konon ada menaruh seorang anak perempuan, amat baik
parasnya, Jikalau dengan ikhlas paman, initah yang hamba pohonkan".
(Halaman: 25)
Unsur mitos yang terdapat dalam Sulalatus Salatin merupakan satu ciri sastera
kerana unsur ini mempunyai tujuan tertentu, seperti mengangkat martabat raja,
bangsa, dan sebagainya. Mitos Raja Suran turun ke laut memperlihatkan bagaimana
golongan raja mampu melakukan sesuatu perkara yang sukar dilakukan oleh
rakyat.
Peristiwa kedatangan Islam ke Melaka juga dianggap sebagai satu mitos. Raja Kecil Besar berpandangan
dengan Rasulullah yang menunjukkan kejadian-kejadian dan pewarnaan
sifat raja yang luar biasa.
Raja China misalnya, mendapat
kedal kerana menerima sembah daripada Sultan Mansur Syah.dan dan hanya dapat
diatasi dengan air basuh kaki Sultan Mansur Syah sendiri.
Sifat-sifat
sastera dalam Sulalatus
Salatin juga
jelas dikesan melalui pembukaan-pembukaan negeri atau tempat tertentu yang berunsur mitos.
Melaka mendapat nama berdasarkan peristiwa pelanduk putih menendang anjing
perburuan Raja Iskandar Syah, dan peristiwa itu dilihat dari bawah pokok
Melaka. Singapura mendapat mendapat berdasarkan seekor singa yang dilihat oleh
Sang Nila Utama; dan kerana binatang itu kelihatan tangkas,
Dipercayai bahawa negeri yang
dibuka akan maju dan kuat. Oleh itu, peristiwa-peristiwa aneh berhubung kait
dengan kepercayaan sehingga munculnya sesebuah negeri dalam Sulalatus Salatin.
Unsur epik atau kepahlawanan
dalam Sulalatus
Salatin merupakan
satu penonjolan sifat sastera yang amat ketara. Melebih-lebihkan taat
setia watak serta kekuatan yang luar biasa adalah sebagai usaha menarik minat pembaca mendekati
teks sastera.
Tuan Saidi Arab umpamanya,
berjaya membunuh Cau Panden dengan memanah dari Melaka
dan Cau Panden
mati di Siam. Tun Omar, Seri Bija Diraja, Tun Bija Sura, Tuan
Jana
Khatib, dan beberapa watak lagi masing-masing memperlihatkan legenda. Tuan Jana
Khatib umpamanya, berjaya membelah batang pinang
hanya melaui tilikannya.
Sifat
sastera lain yang terdapat dalam teks Sulalatus
Salatin ialah
plot. Plot ialah susunan atau jalinan peristiwa yang ada kaitan dengan
hukum, sebab, dan akibat. Plot adalah ciri penting bagi penulisan hasil-hasi
sastera berbentuk prosa sama ada cerpen, novel, mahupun hikayat-hikayat.
Penceritaan tentang negeri-negeri
Singapura dan Melaka dalam Sulalatus
Salatin adalah
berdasarkan pembinaan plot yang kompleks. Dijelaskan
tentang bahagian awal cerita, iaitu tentang pembukaan-pembukaan; bahagia-perkembangan
plot diceritakan tentang perkembangan kerajaan-kerajaan berkenaan manakala,
bahagian akhir plot dijelaskan tentang kejatuhan negeri.
Pemaparan
tentang sastera undang-undang merupakan sifat-sifat sastera yang terkandung
dalam Sulalatus
Salatin. Dalam Sulalatus Salatin terutamanya semasa pemerintahan
Raja Kecil Besar atau Sultan Muhammad Syah. terdapat larangan-larangan yang
bukan hanya perlu dipatuhi oleh rakyat tetapi juga oleh goiongan
pembesar-pembesar negeri. Hal-hal yang berkaitan dengan pantang larang dan
peraturan ini terkandung dalam Hukum Kanun Melaka.
UNSUR SEJARAH DALAM SULALATUS SALATIN
Sulalatus
Salatin banyak
mencatatkan peristiwa-peristiwa yang benar-benar berlaku dan diketahui oleh
masyarakat umum cuma agak kabur kerana adanya
unsur-unsur sastera di samping tiada catatan tarikh bagi setiap peristiwa
sejarah yang dikemukakan. Tokoh-tokoh yang dipaparkan dalam
Sulalatus
Salatin merupakan
tokoh-tokoh Melayu Melaka yang memperlihatkan keunggulan pemerintahan
seperti Sultan Muzaffar Syah, Sultan Mansur Syah, dan
Sultan Alau'd-din
Riayat Syah Turut digambarkan ialah pembesar-pembesar
Melaka seperti Tun Ali dan Tun Perak
dan Tun Mutahir.
Sifat sejarah dalam Sulalatus Salatin juga dapat dikesan melalui
peristiwa-peristiwa yang tercatat di dalamnya. Peristiwa seperti pembukaan Melaka dan
Singapura, kejatuhan Melaka, penyebaran Islam di Melaka, hubungan diplomatik Melaka dengan
kuasa-kuasa lain adalah catatan sejarah yang jelas.
Kelompok masyarakat yang
didedahkan dalam Sulalatus
Salatin memperlihatkan
satu
kelompok yang tertulis di dalam sejarah. Golongan yang diceritakan ialah golongan
raja, pembesar, rakyat dan hamba abdi.
Melaka yang terkenal sebagai pusat
perdagangan merupakan sifat sejarah yang dapat ditinjau melalui karya Sulalatus Salatin. Ekonomi Melaka begitu kukuh
kerana Melaka menjadi tumpuan pedagang dan saudagar-saudagar dari Arab, benua
Keling, dan China. Antara saudagar-saudagar yang
disebutkan dalam Sulalatus Salatin termasuklah Raja Mendaliar, Ali
Manu Nayan, dan Nina Sura Dewana.
Dalam aspek politik, jelas bahawa
sejarah telah menunjukkan Melaka suatu ketika dahulu merupakan kuasa besar dan berpengaruh. Dari
segi penaklukan dan hubungan diplomatik, Melaka dianggap sebagai
kuasa yang
berjaya menewaskan negeri-negeri tertentu dengan mudah. Melaka menjalin hubungan dengan
kuasa-kuasa besar seperti China, Majapahit, Pasai, Haru, dan Siam.
Kedatangan agama Islam di alam
Melayu seperti yang diperkatakan dalam Sulalatus
Salatin merupakan
satu sifat sejarah. Walaupun dalam Sulalatus
Salatin tidak
disebut tarikh-tarikh penerimaan Islam di Pasai dan Melaka tetapi pada
hakikatnya kedatangan Islam ke tempat-tempat berkenaan adalah fakta
yang tidak boleh
ditolak. Kedatangan Islam telah melahirkan tokoh-tokoh agama seperti Kadi
Menawar, Kadi Maulana
Abu Bakar, dan beberapa lagi manakala, Sultan Alau'd-Din pula mengenakan
undang-undang Islam dalam pemerintahan baginda di Melaka.
Kedatangan Portugis atau Benggali
Putih dalam Sulalatus Salatin juga merupakan peristiwa sejarah sebenar. Pada saat
kemerosotan Melaka, pentadbiran menjadi lemah dan kucar-kacir,danlemah. Apabila
Portugis menyerang dengan mudah dapat mengalahkan dan menawan Melaka.